lu.se

Denna sida på svenska This page in English

Strategi för returhantering – disputation i Förpackningslogistik 5 november

2020-11-04

person sträcker sig efter ett paket utanför ytterdörren. foto.

Foto: Rawpixel

I takt med att detaljhandeln digitaliseras har konsumentreturer ökat dramatiskt. Det kan ses som en naturlig följd av att konsumenten inte har möjlighet att se, ta och känna på produkten innan de fattar ett köpbeslut. I elektronisk handel med kläder är andelen produkter som kommer tillbaka ofta 30 - 50 procent, vilket leder till höga kostnader och betydande påverkan på företagets processer.

Stefan Karlsson är doktorand i Förpackningslogistik vid LTH och disputerar nu med avhandlingen Towards Returns Management Strategies in Internet Retailing. Genom att studera konsumentreturer från två olika håll, dels från konsumentperspektivet men också från företagets synvinkel, har forskningen som mål att hjälpa företag att etablera en effektiv strategi för returhanteringen.

Stefan Karlsson försvarar sin avhandling den 5 november kl 9.15 via Zoom: Strategi för returhantering - disputation i Zoom

Opponent är professor Jakob Rehme vid Linköpings universitet.

Vill du veta mer om forskningen, kontakta Stefan Karlsson (stefan.karlsson@plog.lth.se).


Sidansvarig: